1 października uczniowie klas V, VI i VII udali sie na warsztaty do Świnnej. Zajęcia zostały podzielone na dwie części: pokazy z ciekłym azotem i warsztaty geologiczne.
Pierwsza część warsztatów, to pokazy z ciekłym azotem. Ciekły azot, którego temperatura wynosi -196 C pozwala odczuć granicę zimna w okolicy temperatury zera krytycznego. Było dużo „dymu”, dużo wybuchów, które są następstwem wysokiej rozprężności ciekłego azotu. Każdy mógł dotknąć bardzo zimnej cieczy i przy okazji zobaczyć jak ciekły azot oddziałuje na otoczenie. Bananem można przybijać gwoździe. Z balona powstaje kawałek szeleszczącej folii. Róża zanurzona w ciekłym azocie i schłodzona o kilkaset stopni po wyjęciu diametralnie zmienia swoje właściwości fizyczne. Początkowo giętka i elastyczna roślina zamienia się w strukturę podobną do szkła. Rzucona na ziemię rozbija się na kawałki. Balonik z powietrzem zanurzony w ciekłym azocie zaczyna drastycznie się kurczyć ze względu na spadek ruchu cząsteczek we wnętrzu. Po wyjęciu balonika z azotu i ponownym ogrzaniu do temperatury pokojowej balonik wraca do pierwotnych rozmiarów.
Druga częśc naszych warsztatów, to zajęcia geologiczne. Są to zajęcia interaktywne z poznawania i rozróżniania skał i minerałów występujących na naszej planecie. Każdy mógł zobaczyć, dotknąć, poznać właściwości skał oraz namacalnie samemu je przykleić do tablicy z zestawem minerałów. Zobaczyliśmy jak ostry jest krzemień, jak czarny jest obsydian, jak zbudowany jest granit i jak kruchy jest piaskowiec. Sprawdziliśmy jak wygląda gnejs czy marmur. Można także porównać takie same kryształy górskie, jednak każdy z nich ma inny kolor – od żółtego cytrynu, przez fioletowy ametyst do czarnego moriona.