Pod takim hasłem uczniowie klasy IV z całą szkołą „świętowali” Dzień Ziemi, który obchodzony jest 22 kwietnia. My nigdy nie zapominamy o naszej matce Ziemi zmagającej się z różnymi problemami ekologicznymi.
Kilkunastominutowa prezentacja uczniów składała się z dwóch odsłon. Pierwsza dotyczyła ciemnej strony działalności człowieka. Upersonifikowana Ziemia szła, potykając się o różne wytwory cywilizacyjne; torebki foliowe, papierki, butelki, plastiki. Szła i skarżyła się:
Tak to ja – Matka Ziemia
niegdyś tak wspaniała,
żyzna i bogata.
Dziś zniszczona chemią,
struta nawozami.
Jak wyżywić ludzi
nędznymi plonami?
W tym bochenku chleba
ziarna nie ma wcale,
zawiera on tylko
szkodliwe metale!
Podobnymi żalami były nacechowane wypowiedzi Lasu:
Jestem las– żałosny las
wstydzę się zapraszać Was
w moje wnętrze wypalone.
Powietrza:
Jestem powietrzem
otulam Ziemię całą,
jestem obecnie wszędzie.
Choć mnie nie możesz pochwycić,
choć mnie zobaczyć nie możesz,
Jestem Ci bardzo potrzebne!
Lecz dziś ciężko mną oddychać.
Rzeki:
Jestem Wisła– rzek królowa!
Lecz to już przebrzmiałe słowa.
Żadna z rzek nie jest królową,
Wszystkie brudne – daję słowo.
Natomiast druga część dotyczyła przemiany środowiska naturalnego, świadomego dbania o miejsce naszego życia. Symboliczne posprzątanie miejsca, uświadomienie, że tak naprawdę, zanieczyszczając Ziemię, skazujemy siebie na zagładę. I znowu matka Ziemia przyszła się popatrzeć na dokonania dzieci, ale jej wypowiedź obudziła nadzieję:
Już lepiej się mam.
Cóż to za okolica?
Przecież dobrze ją znam.
Lecz nie taka, jak przedtem.
Wygląda, jak ekologiczna stolica,
urządzona ze wspaniałym efektem.
A dzieci zapewniły panią Ziemię, iż nie musi martwić się o swój los, będzie wieczna, ma wierzyć w trwanie życiodajnych woni i w zieleń lasów, czystość powietrza i wód. Na koniec Ziemia dostała obietnicę, że będą o nią dbać.
Matka Ziemia podziękowała za dar zrozumienia, bo, jak zapewniała wszystkich, jej dobra kondycja, to nasze zdrowie.
Na koniec przedstawienia uczniowie przypomnieli zasady segregowania śmieci i w radosnej atmosferze, w ekologicznych rytmach piosenki pożegnali się z widzami. Dla podkreślenia wymowy i ważności przesłania, że o Ziemię powinniśmy dbać, wykorzystano prezentację multimedialną. Obrazy wysypisk śmieci kontrastowały z pięknem wschodzącego słońca i cudownych krajobrazów. W przedstawieniu wykorzystano także efekty dźwiękowe ulewy i grzmoty oraz szumiący strumyk i śpiew ptaków.
Czwartoklasiści z przejęciem przygotowywali się do przedstawienia. Chociaż były momenty zniecierpliwienia i narzekania, to efekt końcowy był bardzo zadowalający.
Dziękuję Wam, moi Mili Uczniowie, za wszystkie emocje towarzyszące temu projektowi. Słowa podziękowania kieruję także do Marcina Kastelika z klasy I gimnazjum za prezentację obrazów i Wojtkowi Kijasowi z klasy II gimnazjum za czuwanie nad dźwiękiem i całym tym komputerowym światem.
Małgorzata Bąk
W artykule wykorzystałam fragment przedstawienia „Jak rozweselić Ziemię” autorstwa Beaty Król.